Rabu, 28 Jun 2017

Chong Wei gagal di Macau



ARKIB : 24/07/2006
KUALA LUMPUR – Hasrat jaguh perseorangan negara, Lee Chong Wei untuk mengutip gelaran keempat antarabangsa tahun ini, berkecai setelah kecundang kepada Lin Dan pada perlawanan akhir Badminton Terbuka Macau, semalam.

Chong Wei, pemain nombor satu dunia dan pilihan utama kejohanan, tewas 18-21, 21-18, 18-21 kepada pemain dari China itu yang ditewaskannya untuk merangkul gelaran Terbuka Malaysia, bulan lalu.

Kemenangan Lin Dan ini juga menebus kekalahan dua rakan senegara kepada Chong Wei iaitu Bao Chunlai dan Chen Hong pada suku akhir dan separuh akhir.

Kekalahan Chong Wei di Tap Seac Multisport Pavilion ini merupakan yang ketiga selepas empat pertemuan mereka, tahun ini termasuk Seluruh England (Februari), Terbuka Malaysia dan Taiwan, juga bulan lalu.

Pemain kelahiran Pulau Pinang itu sebelum ini merangkul pingat emas Sukan Komanwel Melbourne (Mac), Kejohanan Asia di Johor Bahru (Mac) dan Terbuka Malaysia di Kuching.

China juga menguasai dua lagi gelaran - beregu lelaki dan wanita dalam kejohanan anjuran Persatuan Badminton Macau dan Lembaga Pembangunan Sukan Macau ini.

Pasangan lelaki, Fu Haifeng dan Cai Yun menewaskan rakan senegara Guo Zendong-Zheng Bo 21-12, 21-19 manakala Gao Ling-Huang Sui menundukkan Lee Kyung Won-Lee Hyo Jun dari Korea Selatan 17-21, 21-14, 21-14.

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0724&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz4lLgg5EHO
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan