Selasa, 5 Disember 2017

Chong Wei tumbang


 

ARKIB : 22/09/2008
LEE Chong Wei gagal mempertahankan kejuaraan Terbuka Jepun yang dimenanginya tahun lalu selepas tunduk kepada Sony Dwi Kuncoro di Tokyo, semalam. – AFP

KUALA LUMPUR - Pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei gagal mempertahankan mahkota kejuaraan Terbuka Jepun apabila tunduk mudah kepada pemain Indonesia, Sony Dwi Kuncoro pada perlawanan akhir di Gimnasium Metropolitan Tokyo, semalam.

Sementara beregu wanita negara, Chin Eei Hui-Wong Pei Tty turut mengikut jejak Chong Wei kecundang kepada pasangan bukan pilihan dari China, Cheng Shu-Zhao Yunlei.

Chong Wei yang menyertai kejohanan pertama selepas merampas kedudukan pemain nombor satu dunia dari Lin Dan, dua minggu lalu beraksi longlai ke atas lawan yang ditewaskannya di suku akhir Olimpik Beijing, bulan lalu 17-21, 11-21 dalam masa 40 minit.

Chong Wei, 25, pilihan pertama kejohanan hanya berpeluang mendahului lawannya itu sebanyak tiga kali di set pertama sebelum kecundang 17-21.

Chong Wei kelihatan cuba membaiki permainan di set kedua, namun masih gagal menemui rentak sehingga tewas 11-21.

Ia merupakan kejuaraan pertama Kuncoro dalam Siri Super.

Sebelum ini, Chong Wei berpeluang cerah mengukuhkan kedudukan sebagai pemain nombor satu dunia apabila mara ke final Terbuka Jepun selepas menewaskan Zhu Weilun dari China (pusingan pertama), Sho Sasaki dari Jepun (pusingan kedua) dan Qiu Yanbo dari China (suku akhir).

Sementara itu, kekecewaan Chong Wei diteruskan oleh beregu wanita negara Eei Hui-Pei Tty, pilihan keempat kejohanan yang tewas kepada pasangan bukan pilihan Cheng Shu-Zhao Yunlei dari China, 19-21, 21-5, 18-21.

Kejutan turut berlaku dalam final perseorangan wanita apabila pemain bukan pilihan Wang Yihan dari China menewaskan bekas pemain nombor satu dunia, Zhou Mi 21-19, 17-21, 21-15 dari Hong Kong, untuk menang kejohanan antarabangsa pertama dalam karier.

Wang, 20, yang memenangi kejohanan Universiti Dunia Mei lalu bangkit dari ketinggalan untuk mengatasi Zhou Mi, iaitu pemenang pingat gangsa di Olimpik Athens yang menukar kerakyatan Hong Kong tahun lalu dalam 61 minit.

Zhou Mi, 29, juara kejohanan Siri Super di Korea Selatan awal tahun ini, mendahului 9-5 pada set pembukaan, namun Wang berjaya bangkit mengikat mata 12 -12.

Penuntut Universiti Shanghai itu kembali bangkit selepas ketinggalan 14-18 untuk sekali lagi menyamakan kedudukan 18-18 dengan Zhou Mi.

Dalam set kedua, Wang sekali lagi bangkit dari ketinggalan 14-20 apabila mengutip empat mata berturut-turut, namun akhirnya tewas dengan permainan smash Zhou Mu.

Pada set terakhir Zhou selesa mendahului 8-4, namun Wang berjaya mengikat kedudukan 10-10.

Pada kedudukan 13-13, Wang mula memberi tekanan dan akhirnya mengatasi bekas rakan sepasukannya itu apabila pukulan pendeknya di depan jaring terkandas.
SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0922&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz50SrUV9rR

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan